Bukov Oscadnica ikonaNapriek tomu, že túto cyklotrasu v mapách nenájdete, určite vám ju odporučí nejeden miestny priaznivec dvojkolesových tátošov. Trasa charakteristická stúpaním, ktoré je však odmenené dlhým zjazdom po upravených lesných cestách, bude určite balzamom na vašu športovú dušu.

Východiskovým bodom trasy je obchodné centrum Tesco v Čadci. Krátky úsek do Bukova kopíruje červená turistická značka, ktorá smeruje do Skalitého. V Bukove sa nachádza prírodná pamiatka Bukovský prameň, ktorý je charakteristický špecifickým zápachom, ktorý spôsobuje výron sírovodíka. Táto chuť priniesla vode v prameni pomenovanie „vajcovka“. Po niekoľkých desiatkach metrov končí chatová a záhradkárska oblasť a cesta pokračuje už so zákazovou značkou vjazdu všetkých vozidiel. Nie je to však záruka, že občas vás auto na trase neobehne. Je to však skôr výnimka, ako pravidlo.

Po dlhšom súvislom stúpaní sa dostanete na plošinku a križovatku viacerých trás. Otvárajú sa 3 možnosti pokračovania trasy, z ktorých sú len dve spevnené lesné cesty. Keďže trasa nie je značená, môže nás trošku zmýliť, kam sa chceme vybrať. Prvá cesta vpravo je už spomínaná červená turistická trasa, ktorá prechádza z Čadce do Skalitého, križuje plošinku a cez stromy pokračuje chodníkom ďalej. Lesná cesta po pravej strane nás dovedie do Oščadnice. Neznačený terén sa nad Oščadnicou napojí na modrú cykloznačku (2429) a klesaním popri zvernici prejdete až na hlavnú cestu a ku kaštieľu s lesoparkom. Je to prvý variant zostupu.

Na plošinke však odporúčame vybrať si lesnú cestu po ľavej strane. Príjemným horským terénom sa dostaneme na križovatku so zelenou cyklotrasou a smerovníkom Pod Javorským. Môžeme sa vydať cez Drahošanku buď naspäť do Čadce, alebo pokračovať po zelenej do Oščadnice. My ideme do Oščadnice a po pár zostupových kilometroch a pekných výhľadoch na Malú Fatru opäť narážame na križovatku cyklotrás a smerovník Oščadnica Breziny. Pokračujeme po modrej do Oščadnice a zostup nám už len spríjemní náučný chodník Javorské s krásnym odpočinkovým miestom. Pri jeho druhom zastavení spozorujeme aj vpravo lesnú cestičku, ktorou by sme prišli, keby sme sa vydali na plošinke prvým variantom zostupu.

Ďalej okolo zvernice pokračujte až ku kaštieľu a po hlavnej ceste cez Horelicu je možnosť vrátiť sa do Čadce. V kaštieli sa nachádza Kysucká galéria. Ak prídete v čase otváracích hodín, môžete si spríjemniť celú trasu prehliadkou aktuálnej výstavy.

Takto zokruhovaná trasa má približne 15 km a klesanie a stúpanie je približne rovnomerné – okolo 350 výškových metrov. Ponúka viacero variantov zostupov a možností na jej predĺženie. Pre orientáciu v teréne odporúčame používať kvalitnú mapu, resp. GPS navigáciu.