vojtovsky prameňNa území Mesta Čadca sa nachádzajú tri významné prírodné pamiatky. Okrem kamenných gúľ v Milošovej - Megoňkách a Bukovského prameňa, je to aj Vojtovský prameň. Od roku 2012 vedie k trom minerálnym prameňom náučný chodník.

Východiskovým bodom k túre je konečná autobusová zastávka Čadca - Vojty. Smerová tabuľa turistov informuje o časoch k jednotlivým prameňom, podľa ktorej k tomu poslednému prídeme za približne 50 minút. Ak sa chceme pri prameňoch čo - to aj zdržať, pri plánovaní trasy si čas trošku posunieme. Pomalým tempom s prestávkami si vyčleňte na túto túru cez dve hodiny. Tam aj späť prejdete približne 5,5 km.

Z východiskového bodu sa odkloníme z asfaltovej cesty po 250 m a cez lávku stúpaním cez lesný terén pokračujeme približne 10 minút k prvému prameňu s oddychovou lávkou a prístreškom, ktorý zhotovila v roku 2019 Organizácia cestovného ruchu Kysuce. Ak sa vydáte na túru s deťmi, alebo hľadáte len kratučkú prechádzku, odporúčame návštevu len tohto prameňa.

Rovnakou trasou sa dostaneme späť a môžeme pokračovať po značkách k druhému prameňu. Z asfaltovej cesty sa odkloníme vľavo (sledujte žltý stĺpik so zelenou značkou) zničeným terénom po lesnej ťažbe. Na mieste, kde vidíme vpravo zelenú značku a vľavo zelenú šípku - pokračujeme vpravo k druhému prameňu. Z tejto križovatky vandali odstránili smerovník, ktorý nájdete o niekoľko sto metrov pri druhom prameni vyhodený v potoku. Druhý prameň, nazývaný aj "slaná voda" je prírodnou pamiatkou. Voda "bublinkuje", čo svedčí o prítomnosti metánu. Bohužiaľ, aj tu je potrebné skonštatovať, že pôvodné drevené sedenie je zničené. Rovnako aj zrubová strieška zo šindľov nadstrešujúca prameň.

Po vrátení sa na križovatku, pokračujeme hore rúbaniskom k tretiemu prameňu. Po vystúpaní na cestu po ťažbe, sledujeme žlté turistické stĺpiky a následne zostúpime rúbaniskom k tretiemu prameňu. Orientácie je trošku ťažšia (chýbajú značky na vyklčovaných stromoch, ale prameň je z trasy možné vidieť v "doline"). Tretí prameň je vzhľadom na vzdialenosť najmenej navštevovaný. Nachádza sa pri ňom oddychová lávka. Návrat je možný po rovnakej trase, prípadne pokračovanie neznačeným chodníkom a napojenie  na zelenú značku na Vojty - Lazy smerom na Kýčeru. Pri tomto variante odporúčame kvalitnú turistickú mapu, alebo GPS navigáciu.

Záznam z reportáže z relácie Televíkend si môžete pozrieť na tomto odkaze (minutáž od 1:25 do 7:27).

Odporúčanie: Vzhľadom na zničený lesný terén, ktorým náučný chodník prechádza, odporúčame návštevu len prvého Vojtovského prameňa. Prvé dva pramene sú relatívne zjazdné aj na bicykli (k prvému prameňu je potrebné bicykel tlačiť). Tretí prameň jedine na pešiu turistiku.

Projekt je realizovaný s finančnou účasťou Ministerstva dopravy a výstavby SR. Ďakujeme za finančné prostriedky, vďaka ktorým bol rekonštruovaný altánok a okolie prvého Vojtovského prameňa v roku 2020.